top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverBrecht Bouten

Wat is DPP (Digital Product Passport)?

Bijgewerkt op: 27 jun.

De DPP of Digital Product Passport, opgericht onder de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), is een concept van een digitaal informatie-instrument dat is ontworpen om uitgebreide informatie te verstrekken over de milieu- en duurzaamheidskenmerken van producten die op de EU-markt worden gecommercialiseerd.


Digital Product Passport

 

Wat houdt de Digital Product Passport exact in?

Net als de EU-regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR), zal DPP betere milieupraktijken bevorderen in alle waardeketens die de grenzen van het blok overschrijden, en de volgende doelstellingen bereiken:


  • Het informeren van actoren in de waardeketen (bijvoorbeeld sorteerders, recyclers) over de duurzaamheids- en circulariteitsparameters van producten, evenals over de samenstelling van producten – dit alles met als doel de demontage-, hergebruik- of herfabricagemogelijkheden van het product te vergemakkelijken en de verschuiving naar een circulaire economie te versnellen.

  • Consumenten in staat stellen weloverwogen aankoopkeuzes te maken door hen te informeren over de duurzaamheid van producten.

  • Markttoezichtautoriteiten in staat stellen een effectieve scan uit te voeren van producten die op de EU-markt beschikbaar zijn, waarbij wordt beoordeeld of ze voldoen aan de eisen van het EU-product ecologisch ontwerp.

Digital Product Paspoort
  • Het creëren van nieuwe zakelijke kansen door behoud en optimalisatie van circulaire waarde, waarbij gebruik wordt gemaakt van verbeterde gegevenstoegang voor activiteiten als product-as-a-service, reparatie, onderhoud, revisie en recycling.

  • Het DPP zal ook een aanvulling vormen op de EU Green Claims-verordening en zal dienen als een praktisch instrument tegen greenwashing, en is zeker een instrumenteel initiatief om de Europese Green Deal werkelijkheid te maken.


De reikwijdte en implementatietijdlijn van het DPP

De DPP zal verplicht zijn voor een breed scala aan productcategorieën, die moeten worden gedefinieerd door middel van gedelegeerde handelingen die door de Europese Commissie zijn aangenomen. Volgens de overeenkomst die afgelopen december 2023 over het ESPR-voorstel werd bereikt, zullen de volgende prioritaire productgroepen eerst geïmplementeerd worden:

Ijzer, staal & Aluminium
Textiel (kleding & schoenen)
Meubilair, incl. matrassen
Energie-gerelateerde producten
ICT-producten
Banden
Wasmiddelen
Verven
Smeermiddelen
Chemicaliën

De goedkeuring van een DPP sluit de noodzaak niet uit om te voldoen aan andere informatievereisten die al voor bepaalde sectoren zijn vastgesteld, zoals de vereisten die zijn gecreëerd door de EU-verordening inzake textieletikettering, als onderdeel van de EU-textielstrategie.



Is jouw bedrijf al bezig met het uitwerken van een digitaal product paspoort?

  • Neen, nog niet aan gedacht

  • Neen, maar we merken de nood dus we zoeken informatie

  • ja, we zijn er volop mee bezig



Wat is de verwachte tijdlijn?

De details over wat voor soort informatie moet worden opgenomen in het DPP zullen worden bepaald door de Europese Commissie via gedelegeerde handelingen die naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025 zullen worden afgerond. De eerste digitale product paspoorten zullen naar verwachting in 2027/2028 operationeel worden, met de nadruk op hoogwaardige impactcategorieën zoals batterijen voor elektrische voertuigen, textiel en meubels. Een proactieve adoptie door Europese merken wordt echter al in 2025 verwacht.


Heb je nog vragen over dit onderwerp? SURA kan je helpen bij alle stappen die nodig zijn om jouw bedrijf voor te bereiden op alle veranderingen die op ons af komen. Contacteer ons op info@sura-impact.be of op 0477/44 53 25

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page