Zoeken
  • Sofie Rapsaet

C-MAF project onderzoekt circulaire businessmodellen

Bijgewerkt op: 19 apr.


Ondernemingen kiezen nog te weinig voor circulaire producten doordat deze vaak duurder zijn in aankoop. De beslissing wordt meestal genomen op basis van een korte termijnperspectief en louter financiële argumenten zonder de mogelijke restwaarde in rekening te brengen. Hier moeten alternatieve financieringsmodellen de oplossing bieden.




Samen met Tack 51 wordt de case JUUNOO onderzocht in het CMAF (circulaire materialen anders financieren) project, gesteund door Vlaanderen Circulair en Vlaio.


JUUNOO maakt wanden die nadien herbruikbaar zijn en zich dus lenen voor verhuur, lease of buy-backformules. De conclusies moeten ook andere spelers in de bouwsector en daarbuiten warm maken om te kiezen voor duurzame en rendabele businessmodellen.


Alternatieve financiële businessmodellen worden verder uitgediept en kunnen zo op grotere schaal worden gebracht. Wanneer bijvoorbeeld de producent of een derde partij het best geplaatst is om de producten te hergebruiken, kan het potentieel voordelig zijn dat de controle van het product ook bij die speler blijft. Bij circulaire verdienmodellen moeten de grondstoffen en producten ecologisch en economisch maximaal benut worden. Circulaire design, herstelling en hergebruik dragen hieraan bij.


Verschillende modellen worden onderzocht

Een eerste mogelijk model is het dienstenmodel. De producent wordt dan gestimuleerd om een degelijker, herbruikbaar product te maken. Voorbeelden hier zijn leasing en huur.

Een alternatieve mogelijkheid is een model met terugnamemogelijkheden. Initieel vindt er dan een verkoop plaats, maar indien de koper dat wenst kan de verkoper of een derde partij het product terugnemen. Wie deze derde partij kan zijn, aan welke waarde en over welke termijn dit kan, moet onderzocht worden.

De bouwsector is nog te weinig vertrouwd met dergelijke modellen, vooral omwille van juridische en economische drempels.






Winst voor alle stakeholders

SURA zal aan de hand van workshops per stakeholder een value propositie canvas opstellen. Tijdens die workshops worden oa de verschillende emotionele, technische en financiële eisen van de bouwheren onderzocht. Daardoor kunnen de voordelen en pijnpunten per stakeholder worden uiteengezet.



JUUNOO zal daarna de meest relevante modellen in de praktijk brengen. Bij die projecten brengt SURA de customer journey in kaart door onder andere te kijken naar de restwaarde en de totale kost van wederverkoop. Door de samenwerking met Tack 51 zullen ook de juridische aspecten nauwkeurig onderzocht worden.





54 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven